Γιατί η Tesla δύσκολα θα βρει ανταγωνιστή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Τα Tesla είναι πολύ ψηλά στη λίστα όσων ψάχνουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν γίνεται να θες να μπεις στη νέα αυτή τεχνολογία και να μην κοιτάξεις τα μοντέλα της Tesla, που τόσο πολύ έχουν συζητηθεί. Όμως, είναι όντως τόσο καλά; Οι περισσότεροι έχουν συνδέσει το όνομα της Tesla με την ηλεκτροκίνηση και αυτό γιατί έγινε γνωστή στον κοινό με αυτό τον τρόπο, σε μια περίοδο που λίγοι «παραδοσιακοί» κατασκευαστές έφτιαχναν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο ElonMusk είδε μπροστά, κατάλαβε ότι η αυτοκίνηση θα ακολουθήσει το δρόμο της μπαταρίας και φρόντισε να δώσει μια «γαρνιτούρα» υψηλής τεχνολογίας μεταμορφώνοντας τα αυτοκίνητά του σε φουτουριστικές κατασκευές που θα έκαναν το «κλικ» στους νεότερους, πορωμένους με την τεχνολογία και τα ψηφιακά συστήματα. Έτσι κι αλλιώς, μια νέα και πολλά υποσχόμενη τεχνολογία σε πρώτη φάση θα αφορούσε τους λεγόμενους… techfreaks, οπότε η σκέψη του ήταν πάρα πολύ έξυπνη.

Σε ό,τι αφορά τα ίδια τα αυτοκίνητα τώρα, στην Ελλάδα βλέπουμε κυρίως το Model 3 και το ModelY. Πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο μοντέλο, αλλά με διαφορετικό προσανατολισμό αφού το ModelY τείνει προς την SUV κατηγορία. Όποιος τα βλέπει για πρώτη φορά εντυπωσιάζεται από το λιτό εσωτερικό, με την τεράστια οθόνη στο κέντρο να κλέβει τις εντυπώσεις. Μέσα από αυτή γίνεται ο χειρισμός όλου του οχήματος. Οι μόνοι φυσικοί διακόπτες στην καμπίνα είναι αυτοί για τα παράθυρα και τα alarm, ενώ ακόμη και το ντουλαπάκι του συνοδηγού ανοίγει μέσα από την οθόνη! Αν ψάξετε να βρείτε χειριστήρια για τη ρύθμιση των αεραγωγών του κλιματισμού, θα απογοητευτείτε. Η ροή του αέρα καθορίζεται μέσα από την οθόνη. Το καλό, είναι ότι το άριστα εξελιγμένο software δεν καθιστά περίπλοκη τη χρήση της και εύκολα μπαίνεις στη λογική, αν είσαι εξοικειωμένος με τα λογισμικά. Επίσης δεν κολλάει ποτέ και κάθε εντολή εκτελείται άμεσα, σχεδόν ακαριαία, όπως και η επιτάχυνση του αυτοκινήτου αν σανιδώσεις το δεξί πεντάλ.

Βλέπετε, η Tesla εξοπλίζει τα Model 3 και ModelY με ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες. Το ModelY είναι διαθέσιμο μόνο σε DualMotor διαμόρφωση, δηλαδή με δύο κινητήρες, έναν σε κάθε άξονα που παρέχει κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Το Model 3 από την άλλη, έρχεται και με μονό ηλεκτροκινητήρα (στους πίσω τροχούς), ωστόσο η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοκινήτων που βλέπουμε γύρω μας είναι με δύο κινητήρες, στις εκδόσεις Long Range και Performance. Τα Tesla με τους δύο ηλεκτροκινητήρες είναι πραγματικά πολύ γρήγορα. Ειδικά τα Performance, με ισχύ περίπου 500 ίππων, σε κολλάνε στο κάθισμα, σχεδόν σου κόβουν την ανάσα με τον τρόπο που επιταχύνουν. Η ακαριαία παροχή της δύναμης που χαρακτηρίζει τους ηλεκτροκινητήρες έχουν σαν αποτέλεσμα τη μηδενική υστέρηση. Κάθε χιλιοστό πίεσης στο δεξί πεντάλ μεταφράζεται σε επιτάχυνση, η οποία μπορεί να ξαφνιάζει τον μη μυημένο, ακόμη και να αποδειχθεί επικίνδυνη στα χέρια ενός λιγότερο έμπειρου οδηγού.

Είναι όμως τα καλύτερα ηλεκτρικά; Το θέμα χωράει πολλή συζήτηση. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές έχουν ήδη αρχίσει να προσφέρουν εξαιρετικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πιθανότατα με καλύτερη ποιότητα κατασκευής και περισσότερο… αυτοκίνητα, παρά ηλεκτρονικοί υπολογιστές με τροχούς. Όμως, δεν μπορούμε να μην παραδεχτούμε ότι η Tesla κλείνει το μάτι σε όσους αγοραστές βάζουν τον εντυπωσιασμό και την τεχνολογία πάνω από την ποιότητα και την ουσία. Εκεί που η Tesla αδιαμφισβήτητα έχει κάνει εξαιρετική δουλειά, είναι στη διαχείριση της ενέργειας. Η αυτονομία που προσφέρει η μπαταρία των περίπου 75 kWh είναι εξαιρετική, ξεπερνά κατά πολύ τα 400 χιλιόμετρα σε ρεαλιστικές συνθήκες και με την ανάλογη προσοχή, κάνεις και πάνω από 500 χιλιόμετρα χωρίς να συνδέσεις το όχημα στο ρεύμα. Το λογισμικό του συστήματος κίνησης εκμεταλλεύεται τέλεια το ρεύμα από τις μπαταρίες και η ανάκτηση ενέργειας κάνει πολύ καλή δουλειά. Άρα, σε επίπεδο ηλεκτροκίνησης, τα μοντέλα της Tesla όντως αριστεύουν και δύσκολα κάποιο άλλο αυτοκίνητο μπορεί να αγγίξει τις αυτονομίες που αυτά προσφέρουν!

Για το τέλος, κρατήσαμε κάτι ακόμη πιο σημαντικό. Το δίκτυο φορτιστών Superchargers. Με ήδη δύο σταθμούς να λειτουργούν (Golden Hall Αθήνα, ΣΕΑ Ψαθοπύργου Αχαΐα) και αρκετούς ακόμη να ετοιμάζονται (σύντομα έρχεται ακόμη ένας στον οδικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης) πρόκειται για μια μοναδική πρόταση που δεν έχει να αντικρούσει κανένας άλλος κατασκευαστής αυτοκινήτων, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Με τους Superchargers τα ταξίδια γίνονται πραγματικά… παιχνίδι. Η φόρτιση είναι υπόθεση λίγων λεπτών, όση χρειάζεσαι για να επισκεφθείς την τουαλέτα, να πάρεις ένα μπουκαλάκι νερό και να ανταλλάξεις δύο κουβέντες με τους συνταξιδιώτες σου. Με ισχύ 250 kW(150 kWστο GoldenHall) το ποσοστό φόρτισης φτάνει αστραπιαία στο 80%. Από εκεί και πέρα, ο ρυθμός φόρτισης μειώνεται για την προστασία της μπαταρίας. Λίγη σημασία έχει όμως!

Όταν ξέρεις ότι σε περίπου 10 λεπτά θα είσαι έτοιμος να φύγεις, το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται ακόμη πιο εύκολο και δείχνει ότι σε λίγα χρόνια, οι περιορισμοί που συναντάμε σήμερα θα αποτελούν ιστορίες του παρελθόντος. Το μόνο που χρειάζεται για να πούμε ότι έχουμε σωστές υποδομές, είναι η τοποθέτηση ισχυρών DC φορτιστών στα ΣΕΑ με ισχύ άνω των 150 kW. Το καλό με τα Teslaείναι ότι δεν χρειάζεται να περιμένεις τις κινήσεις του κράτους. Η ίδια η μάρκα τους προσφέρει και μάλιστα, με πάρα πολύ χαμηλό κόστος.

Οπότε ναι, τα Tesla είναι από τις καλύτερες περιπτώσεις ηλεκτρικού αυτοκινήτου σήμερα. Διαχειρίζονται τέλεια την ενέργεια, είναι ταχύτατα, φορτίζουν αστραπιαία και χωρίς να πληρώνεις μια περιουσία. Είναι φουτουριστικά, διαθέτουν πρωτοποριακές τεχνολογίες (χρήσιμες και άχρηστες) και έχουν το καλύτερο App για Smartphone από το οποίο μπορείς να κάνεις πραγματικά πολλά πράγματα, όπως επιτάσσει η σημερινή εποχή. Όλα από το Smartphone μας δεν τα κάνουμε; Γιατί οι άλλες εταιρείες δεν φτιάχνουν μια τόσο λειτουργική και γεμάτη δυνατότητες εφαρμογή; Η Tesla είδε μπροστά, υλοποίησε μια φανταστική ιδέα και πέτυχε. Αν τώρα θέλετε ένα αυτοκίνητο με προσεγμένη ποιότητα κατασκευής, καλύτερα να στραφείτε αλλού. Η μάρκα δεν έχει λύσει ακόμη αυτό της το «πρόβλημα». Από ό,τι φαίνεται όμως, ελάχιστους απασχολεί.