Η τεχνολογία αλλάζει τη ζωή μας, αλλά θα περίμενε κανείς ότι κάποια πράγματα θα παραμείνουν απάτητες κορυφές.
Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η τεχνολογία θεωρητικά δεν μπορεί να πλησιάσει, αφού το ανθρώπινο χέρι είναι απαραίτητο για να υπάρξει αποτέλεσμα σε κάποια διεργασία. Όλα αυτά, όμως, μπορούσαν να θεωρηθούν δεδομένα μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Σήμερα όλα μπαίνουν κάτω από το μικροσκόπιο της αμφισβήτησης, ειδικά αφότου η τεχνητή νοημοσύνη εισέβαλε στη ζωή μας.
Οι ψηφιακοί βοηθοί που μας συντροφεύουν με τη μορφή της Alexa, της Siri ή του «ανώνυμου» Google Assistant αποτέλεσαν τα πρώτα δείγματα του τι μπορεί να αποτελέσει σύμβουλο τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας. Τα πράγματα άλλαξαν πολύ γρήγορα όμως, αφού από τις απλές συμβουλές καταλήξαμε στην εκτεταμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για διεργασίες που μέχρι πρότινος νομίζαμε ότι μόνο οι άνθρωποι μπορούν να πραγματοποιήσουν. Το αποτέλεσμα είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει μπει για τα καλά στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, του εμπορίου, της ενημέρωσης, της υγείας, της εξυπηρέτησης πελατών, ακόμη και στη διασκέδαση.
Άλλωστε, από τη διασκέδαση ξεκίνησαν τα πρώτα πειράματα των δυνατοτήτων της τεχνητής νοημοσύνης. Σε ένα άρθρο του 2015 από το περίφημο περιοδικό Science, αποκαλύφθηκε ότι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Αλμπέρτα δημιούργησαν ένα πρόγραμμα υπολογιστή που θα μπορούσε να προκαλέσει οποιονδήποτε παίκτη του πόκερ. Την επόμενη χρονιά το Πανεπιστήμιο του Κάρνετζι έφτιαξε το πρόγραμμα Pluribus, ένα ρομπότ που έπαιξε 10 χιλιάδες παρτίδες πόκερ απέναντι σε πέντε επαγγελματίες. Ο υπολογιστής διδάχθηκε τον βασικότερο κανόνα του αθλήματος, δηλαδή την ιεραρχία των χεριών του πόκερ και τα φύλλα που καθορίζουν ποιος είναι ο καλύτερος και ποιος ο χειρότερος συνδυασμός.
Αυτός ο κανόνας αποτελεί το 30% του μυστικού της επιτυχίας στο πόκερ, καθώς είναι απαραίτητο κάθε φορά να γνωρίζεις πόσο καλός είναι ο συνδυασμός που έχεις στα χέρια σου. Το άλλο 30% είναι η ικανότητα του παίκτη, ενώ ένα ακόμη 30% αποτελεί η ψυχολογία και η δυνατότητα να «διαβάζεις» τον αντίπαλο. Το υπόλοιπο 10% αφορά άλλους παράγοντες, τους οποίους δεν μπορούμε να ελέγξουμε απαραίτητα, όπως η φυσική κατάσταση ή άλλα στοιχεία. Με την εκμάθηση της ιεραρχίας χεριών, το Pluribus κατάφερε το ανήκουστο: να μπλοφάρει και να κερδίσει τους αντιπάλους του, χωρίς να έχει καλύτερο φύλλο από εκείνους!
Το αποτέλεσμα του πειράματος ήταν ότι το Pluribus κατάφερε να συμπεριφερθεί ανθρώπινα όταν αντιμετώπισε ανθρώπους στο τραπέζι του πόκερ, κέρδιζε κατά μέσο όρο το ποσό των 480 δολαρίων ανά 100 παρτίδες που έπαιζε, όσο δηλαδή είναι ο μέσος όρος ενός επαγγελματία παίκτη του αθλήματος και απέδειξε ότι μπορεί να τα βγάλει πέρα όταν καλείται να αντιμετωπίσει παράλληλες προκλήσεις.
Από την άλλη πλευρά, οι παίκτες του πόκερ βλέπουν μπροστά τους μία εξαιρετική ευκαιρία για να βελτιώσουν το παιχνίδι τους. Είναι αλήθεια ότι δεν βλέπουν όλοι με καλό μάτι τις νέες προοπτικές που ανοίγονται μπροστά τους, αλλά οι υπέρμαχοι της τεχνητής νοημοσύνης ήδη έχουν βρει τρόπους να την εκμεταλλευτούν. Οι ερευνητές, μάλιστα, έδωσαν ένα ακόμα εργαλείο στους παίκτες αφού πρόσφατα δημιούργησαν ένα πρόγραμμα, το PioSOLVER, που εξηγεί στον παίκτη στρατηγικές και τον βοηθάει να βρει το σωστό και το λάθος, αν υπάρχει.
Το πρόγραμμα βοηθάει τους παίκτες σε σενάρια προβλημάτων που δημιουργούνται στη διάρκεια μίας παρτίδας, προκειμένου να μάθουν από τα λάθη τους. Πρόσφατα όμως το ChatGPT μπήκε γερά στο παιχνίδι, αφού αποδεικνύεται… γνώστης του πόκερ. Μία πρόσφατη έρευνα μεταξύ 1000 παικτών, με τη χρήση του Amazon Mechanical Turk, έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία τους έχει αγκαλιάσει την τεχνητή νοημοσύνη. Σχεδόν οι μισοί είπαν ότι τους έχει βοηθήσει να βελτιώσουν το παιχνίδι τους βλέποντας κινήσεις με άλλο μάτι, ενώ περίπου το ίδιο ποσοστό υποστήριξε ότι τους εμπνέει για να γίνουν καλύτεροι.
Μάλιστα ένας στους πέντε υποστήριξε ότι χρησιμοποιεί συγκεκριμένα το ChatGPT για να τον βοηθήσει να κερδίσει, πράγμα που πιθανώς σημαίνει ότι σε παιχνίδια online είναι πιθανό αρκετοί να έχουν χρησιμοποιήσει το εργαλείο για να νικήσουν με πλάγια μέσα. Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να αποδείξει κανείς αυτό, αφού το ChatGPT είναι τόσο κοντά στον άνθρωπο, που δεν μπορείς να το ξεχωρίσεις εύκολα. Οι 3 στους 4 επίσης ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης για να πειραματιστούν σε στρατηγικές ή να μάθουν τι πρέπει να κάνουν σε διαφορετικά σενάρια δυσκολίας. Πολλοί είναι, βέβαια, εκείνοι που υποστηρίζουν ότι με αυτόν τον τρόπο η «ψυχή» του παιχνιδιού χάνεται και φοβούνται ότι η τεχνολογία θα «σκοτώσει» το πόκερ.