Υαλοκαθαριστήρες. Πώς δουλεύουν. Πότε πρέπει να αλλάζονται. Πώς γίνεται η αλλαγή τους


Η ορατότητα του οδηγού στο δρόμο είναι η βασικότερη συνθήκη για την κίνηση του οχήματος. Δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να υπάρχει τίποτα που να παρενοχλεί το οπτικό του πεδίο. Καθώς όμως τα παρμπρίζ, κατά τη διάρκεια της οδήγησης δέχονται την επιρροή της βροχής, του χιονιού και των ρύπων, απαιτείται ένα σύστημα το οποίο θα τα καθαρίσει και θα επιτρέψει στον οδηγό να βλέπει τα πάντα, τόσο μπροστά, όσο και πίσω από το όχημα. Τη συγκεκριμένη εργασία αναλαμβάνει το σύστημα καθαρισμού των παρμπρίζ του αυτοκινήτου, οι γνωστοί μας υαλοκαθαριστήρες. Τοποθετούνται συνήθως σε ζεύγος στο εμπρόσθιο παρμπρίζ κι ένας μόνος του στο οπίσθιο.

Ας δούμε αρχικά από τι αποτελείται και πώς λειτουργεί αυτός ο μηχανισμός. Τα τμήματα του μηχανισμού είναι τα εξής:

  1. Διακόπτης ενεργοποίησης υαλοκαθαριστήρων. Ενεργοποιεί το σύστημα.
  2. Ηλεκτρικό μοτέρ. Δίνει την απαιτούμενη κίνηση στους υαλοκαθαριστήρες.
  3. Ο μηχανισμός των υαλοκαθαριστήρων. Αναλαμβάνει να μετατρέψει την περιστροφική κίνηση του μοτέρ στην επαναλαμβανόμενη κίνηση από τα δεξιά προς τα αριστερά και αντίστροφα, των υαλοκαθαριστήρων.
  4. Βραχίονες υαλοκαθαριστήρων. Συνδέουν τα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων με το μηχανισμό και κατά συνέπεια με το μοτέρ.
  5. Μάκτρα υαλοκαθαριστήρων. Είναι τα ελαστικά τμήματα που έρχονται σε επαφή με το παρμπρίζ και το καθαρίζουν. Μπορούν να είναι με πλαίσιο, χωρίς πλαίσιο ή και υβριδικοί. 

Μόλις λοιπόν ενεργοποιήσουμε τους υαλοκαθαριστήρες από το διακόπτη, στην επιθυμητή ταχύτητα λειτουργίας, φτάνει ρεύμα στο μοτέρ το οποίο ενεργοποιείται. Την περιστροφική κίνηση του μοτέρ, τη λαμβάνει ο μηχανισμός και την μετατρέπει σε παλινδρομική, η οποία φτάνει στους βραχίονες και κατά συνέπεια στα μάκτρα των υαλοκαθαριστήρων. Αυτοί, κινούμενοι σε σφιχτή επαφή με το παρμπρίζ καθαρίζουν από την επιφάνειά του οτιδήποτε επηρεάζει την ορατότητα του οδηγού. Το σύστημα παρέχει επίσης και τη δυνατότητα ψεκασμού νερού στην επιφάνεια, για ακόμη καλύτερο καθαρισμό. 

φωτογραφία από το site www.antallaktikaexartimata.gr

Αντικατάσταση υαλοκαθαριστήρων

Σε γενικές γραμμές, η οδηγίες των κατασκευαστών ορίζουν η αντικατάσταση των μάκτρων των υαλοκαθαριστήρων να γίνεται ανά 6 με δώδεκα μήνες ή στην αρχή της χειμερινής περιόδου. Με βάση όμως την περιοχή στην οποία γίνεται χρήση του οχήματος, ενδέχεται να απαιτείται να αλλάζονται συχνότερα. Ρόλο παίζει στο διάστημα αντικατάστασης και το είδος των μάκτρων, μιας και οι υβριδικοί αντέχουν περισσότερο από τους κλασικούς.  Αν πάντως αρχίσουν να κάνουν θόρυβο, να αφήνουν σημάδια στο παρμπρίζ ή να κόβονται, απαιτείται η αλλαγή τους γιατί μην βλάψουν το παρμπρίζ. 

Διαδικασία αντικατάστασης

Αφού μετρήσετε το μήκος τους και βρείτε το είδος του κλιπ σύνδεσης των μάκτρων, θα πρέπει να:

  • Σηκώσετε τους βραχίονες των υαλοκαθαριστήρων και να βρείτε το κλιπ σύνδεσης.
  • Ανοίξετε το κλιπ και να σπρώξετε τους υαλοκαθαριστήρες προς τα μέσα και μετά επάνω και πίσω.
  • Κάνετε την αντίστροφη διαδικασία για να τοποθετήσετε τους καινούριους υαλοκαθαριστήρες μέχρι να ασφαλίσουν. 
  • Να κατεβάσετε τους βραχίονες.
  • Να τους δοκιμάσετε.