Βλέποντας τις τιμές των καινούργιων να σκαρφαλώνουν συνεχώς, πολλοί αγοραστές στρέφονται προς τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους.
Άλλοι, αναζητούν ένα πιο σύγχρονο μοντέλο από αυτό που ήδη οδηγούν, ενώ κάποιοι άλλοι προσπαθούν να καλύψουν νέες ανάγκες που προέκυψαν, στις οποίες δεν ανταποκρίνεται το παλιό. Όποια κι αν είναι η περίπτωση, δεν είναι λίγοι εκείνοι που ψάχνουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με δόσεις. Η οικονομική κατάσταση είναι τέτοια, που λίγοι μπορούν να ανταποκριθούν στο κόστος ενός αυτοκινήτου, ακόμη και μεταχειρισμένο. Επίσης, το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί για πολλούς εργαζόμενους, έχει σαν αποτέλεσμα τον «φόβο» αποχωρισμού ενός μεγάλου χρηματικού ποσού, ακόμη κι αν υπάρχει διαθέσιμο στην τράπεζα. Όποια κι αν είναι η περίπτωση, οι δόσεις πάντα ήταν ένας τομέας που απασχολούσε πολλούς αγοραστές. Τι γίνεται όμως στα μεταχειρισμένα; Αξίζει;
Η απάντηση… ποικίλει, ανάλογα με την περίσταση. Το πρώτο πράγμα που θα χρειαστεί προσοχή, είναι τα ψιλά γράμματα. Ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να ελέγξει αναλυτικά τι λέει το συμβόλαιο, για να μην την πατήσει αργότερα. Το βασικό κομμάτι είναι το επιτόκιο. Συνήθως, στα δάνεια για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, τα επιτόκια είναι πολύ υψηλότερα συγκριτικά με εκείνα που συναντάμε στις αντιπροσωπείες καινούργιων. Οι λόγοι είναι πολλοί και δεν έχει νόημα να ασχοληθούμε με αυτό. Πρέπει ωστόσο να έχουμε στο μυαλό μας ότι στα δάνεια αυτοκινήτου, τα επιτόκια βρίσκονται περίπου στο 12%. Για παράδειγμα αν θέλουμε να πάρουμε ένα μεταχειρισμένο με 8.500 € και 12% επιτόκιο και δώσουμε ως προκαταβολή 2.500 €, τα 6.000 € που δανειστήκαμε θα γίνουν… 7.174 € όταν ολοκληρωθεί η χρηματοδότηση, με διάρκεια δανείου στους 36 μήνες. Όσο πιο ακριβό γίνεται το αυτοκίνητο, τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιβάρυνση, ενώ αν το ζητούμενο είναι η αποπληρωμή σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, τότε τα νέα δεν είναι ενθαρρυντικά.
Πολλοί θα φτάσουν στη σκέψη αν αξίζει να δώσουν τόσα περισσότερα χρήματα, απλά και μόνο για τη διευκόλυνση πληρωμής. Αν δεν υπάρχουν τα χρήματα και η χρηματοδότηση είναι μονόδρομος, το πιθανότερο σενάριο είναι ο αγοραστής να συμβιβαστεί με το γεγονός και να προχωρήσει, γνωρίζοντας ότι θα δώσει περισσότερα χρήματα προκειμένου να ολοκληρωθεί η συναλλαγή του. Αν όμως, κάποιος έχει τα χρήματα και απλά διστάζει να τα δώσει, θα πρέπει να ξανασκεφτεί σοβαρά την κίνησή του γιατί τελικά, θα βγει ζημιωμένος. Ίσως μια… πτώση στα standards βοηθήσει, επιλέγοντας ένα πιο οικονομικό αυτοκίνητο. Όμως η κίνηση αγοράς με χρηματοδότηση, αν υπάρχει το κεφάλαιο, τελικά είναι λάθος. Φυσικά, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Μερικές επίσημες αντιπροσωπείες καινούργιων αυτοκινήτων που έχουν και τμήμα μεταχειρισμένων, προσφέρουν το ίδιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα τόσο στα καινούργια, όσο και στα μεταχειρισμένα. Ωστόσο, αυτό αφορά κυρίως τα ελαφρώς μεταχειρισμένα λίγων χρόνων. Σε παλαιότερα οχήματα, οι όροι και οι προϋποθέσεις αλλάζουν.
Επιστρέφοντας στα… της αγοράς, μια ακόμη πιο λάθος κίνηση είναι να πάρει κάποιος νέο αυτοκίνητο με τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Ορισμένοι έμποροι μεταχειρισμένων διαφημίζουν ότι δέχονται πληρωμή με πιστωτική κάρτα σαν επιπλέον «κίνητρο», οι αγοραστές όμως δεν θα πρέπει να ξεγελαστούν, νομίζοντας ότι θα κάνουν μια καλή συμφωνία. Εκεί υπάρχει ο κίνδυνος ακόμη μεγαλύτερων επιτοκίων. Στις πιστωτικές κάρτες, το επιτόκιο μπορεί να ξεπερνά ακόμα και το 18%, ανάλογα την τράπεζα και το πρόγραμμα του κάθε χρήστη. Συνεπώς, το κόστος αγοράς του οχήματος αυξάνεται ακόμη περισσότερο. Αν δεν υπάρχει άλλη λύση, ο αγοραστής θα πρέπει να φροντίσει τουλάχιστον να καλύψει το μεγαλύτερο ποσό της αγοράς και να πληρώσει με πιστωτική ένα μικρότερο μέρος, για να μην «εκτοξευθεί» το συνολικό κόστος.
Φυσικά, υπάρχουν και οι έμποροι που δέχονται ακόμη τα γραμμάτια. Ο αγοραστής υπογράφει ένα συμφωνητικό με τον επαγγελματία, δίχως τη μεσολάβηση τράπεζας και έχει να κάνει μόνο μαζί του για την εξόφληση. Ωστόσο, είναι πολλά τα τινά: ο έμπορος είτε προσφέρει λίγα γραμμάτια (6-12 δόσεις), είτε προσφέρει την υπηρεσία με τίμημα το πολύ μεγαλύτερο επιτόκιο, καμία φορά μεγαλύτερο και από αυτό των πιστωτικών καρτών! Η καλύτερη περίπτωση χρήσης των γραμματίων είναι η εξόφληση του μεγαλύτερου μέρους του ποσού και στη συνέχεια, η αποπληρωμή μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, αποφεύγοντας τη μακροχρόνια δέσμευση. Οι έμποροι που δέχονται τα γραμμάτια είναι λίγοι, ενώ ακόμη λιγότεροι είναι εκείνοι που προσφέρουν πραγματικά συμφέρουσες συμφωνίες, χωρίς παράλογο επιτόκιο ή υψηλές απαιτήσεις από τον αγοραστή.
Σε κάθε περίπτωση, ο αγοραστής ενός μεταχειρισμένου θα πρέπει να είναι διπλά προσεκτικός με τον προγραμματισμό εξόδων που θα κάνει, αν θέλει να βάλει δόσεις, σε σύγκριση με έναν άλλο αγοραστή που επιλέγει ένα καινούργιο. Ο λόγος είναι απλός. Ένα μεταχειρισμένο όχημα, δεν είναι ποτέ… καινούργιο. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί σε 2 μήνες να χρειαστεί ελαστικά (ενώ το καινούργιο, μάλλον μετά από 4 χρόνια) ή να βγάλει μια απροειδοποίητη ζημιά σε 5 μήνες (το καινούργιο έχει εγγύηση τουλάχιστον 2 ετών, ή πολύ παραπάνω). Έτσι λοιπόν ο προγραμματισμός των εξόδων δεν είναι τόσο… αξιόπιστος. Στην περίπτωση του καινούργιου ο αγοραστής ξέρει ότι δίνει μόνο τη μηνιαία δόση και δύσκολα θα προκύψει άλλο, ξαφνικό έξοδο. Για το μεταχειρισμένο αυτό δεν ισχύει, οπότε όποιος το πράξει να φροντίσει να έχει μικρή μηνιαία δόση βάσει του εισοδήματός του!