Παλαιότερα, αν κάποιος ήθελε να αγοράσει ένα cabrio, οι επιλογές στην αγορά ήταν δεκάδες.
Με μαλακή ή σκληρή οροφή, με χειροκίνητο ή αυτόματο μηχανισμό, με δύο θέσεις ή και τέσσερις, οι εταιρείες πραγματικά πίστευαν στην κατηγορία των ανοικτών μοντέλων και έβγαζαν αρκετά τέτοια αυτοκίνητα. Σήμερα όμως η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Αν θέλει κάποιος να αγοράσει cabrio, έχει πραγματικά λίγες επιλογές. Ειδικά στην κλάση των σχετικά προσιτών μοντέλων, υπάρχει πλήρης αποχή των κατασκευαστών. Θα πρέπει να αγγίξεις τουλάχιστον στις 30.000 €, αλλά ακόμα κι αυτό το ποσό θα φέρει μόλις 1-2 προτάσεις στο τραπέζι.
Αν θελήσει κάποιος cabrio, αναγκαστικά θα πάει σε μεταχειρισμένο. Εκεί που οι τιμές είναι χαμηλότερες και οι επιλογές περισσότερες. Μη νομίζετε όμως ότι οι πωλητές μεταχειρισμένων… κοιμούνται. Ξέρουν πολύ καλά ότι καινούργια cabrio δεν παίρνεις σε φυσιολογικό επίπεδο χρημάτων, οπότε «χτυπάνε» τα δικά τους. Αν θέλει να αγοράσει κάποιος ένα Mercedes SLK δεύτερης γενιάς, θα πρέπει να δώσει τουλάχιστον 12.000 € για να πάρει ένα καλό. Τα χρήματα δεν δείχνουν πολλά σε πρώτη ανάγνωση, αλλά πρόκειται για ένα αυτοκίνητο 20ετίας, με έναν απλό τετρακύλινδρο κινητήρα 163 ίππων που έχει υψηλή κατανάλωση και μέτριες επιδόσεις! Ναι, καινούργιο είχε κοντά στις 50.000 €. Ήταν όμως 20 χρόνια πριν, σε μια περίοδο που η Ελλάδα ήταν στα καλύτερά της χρόνια, ή τουλάχιστον έτσι νομίζαμε τότε.
Ξεπερνώντας το κομμάτι του συγκεκριμένου γερμανικού roadster, όλα τα cabrio πωλούνται ακριβότερα από ότι θα έπρεπε με βάση τη χρονολογία και το είδος τους. Μη ξεχνάμε ότι μιλάμε για αυτοκίνητα ειδικού σκοπού που θα παίξουν τον ρόλο του δεύτερου, ή ακόμη και τρίτου αυτοκινήτου. Έχουν όμως το κοινό τους. Εκείνους που ζητούν ένα αυτοκίνητο βόλτας για το Σαββατοκύριακο ή εκείνους που ψάχνουν ένα ωραίο αυτοκίνητο να κυκλοφορούν, αν δεν έχουν οικογενειακές ή μεταφορικές υποχρεώσεις.
Σήμερα τα cabrio δεν είναι απλώς είδος προς εξαφάνιση: Είναι ένα ήδη… εξαφανισμένο είδος. Οι πιο πολλοί κατασκευαστές έχουν αποσυρθεί από την κατηγορία, με μοναδική εξαίρεση εταιρείες όπως η Porsche, η Ferrari, η Bentley και άλλες μάρκες κατασκευής απίστευτα ακριβών αυτοκινήτων που απευθύνονται σε εκείνους που έχουν -πολλά- περισσότερα από ένα αυτοκίνητο στο γκαράζ τους. Ακόμη και οι πιο μαζικές premium μάρκες συρρίκνωσαν τις cabrio επιλογές τους, όπως η Audi, η BMW και η Mercedes-Benz. Παλαιότερα, το A3 και η Σειρά 1 έβγαζαν σε εκδόσεις cabrio, σήμερα όμως είναι δύσκολο να βρεις 2-3 διαφορετικές προτάσεις στην γκάμα τους.
Εννοείται ότι οι εταιρείες δεν ξύπνησαν απλά μια μέρα και είπαν «τέλος τα cabrio». Για να φτάσουν σε αυτό το σημείο, σημαίνει ότι είδαν τις σχετικές πωλήσεις να συρρικνώνονται σημαντικά. Η μαζική στροφή προς την ηλεκτροκίνηση δεν άφησε πολλά περιθώρια σε αυτά τα ειδικού σκοπού μοντέλα, ούτε η τρέλα με τα SUV. Σήμερα ένα BMW X3 μάλλον «μετράει» περισσότερο από μια σπορ Z4, ένα από τα λίγα καινούργια roadster που υπάρχουν διαθέσιμα στην αγορά. Άσε που με το X3 θα πας και εκδρομή με φίλους, θα ανέβεις στο χιονοδρομικό, θα μπεις στο πλοίο χωρίς να πλησιάσεις διαγώνια για να μη «βρει» ο προφυλακτήρας. Και η λογική δείχνει να επικρατεί στην αγορά νέων αυτοκινήτων σήμερα.
Το συναίσθημα έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα. Οι νέοι των 90s, σήμερα μάλλον έχουν οικογένεια και… σκύλο, ενώ οι νέοι της σημερινής εποχής ενδιαφέρονται ελάχιστα για την αυτοκίνηση και μπορεί να μην έχουν καν δίπλωμα. Οπότε, για ποιους είναι τα καινούργια cabrio σήμερα; Για τους νέους των 90s που εκτός από το X3 για την οικογένεια (και τον σκύλο) μπορούν να πάρουν και μια extra Z4 και για τους λίγους νέους που θέλουν να έχουν ένα ανοικτό αυτοκίνητο για βόλτες. Κάπως έτσι, απαντάται το αρχικό ερώτημα…